Co Piszczy w Basach?

Prolegomena – wstęp

Dziękuję Ci przede wszystkim za zaufanie. Chciałbym móc Ci to dać wszystko za darmo, ale jak będę mieszkał pod mostem – to tam nie ma internetu.
Cieszę się, że będę mógł być z Tobą, przez kilkanaście lub kilkadziesiąt dni w tym i innych kursach. Jeżeli natrafisz na jakąś przeszkodę z kursem, coś nie będzie działać, coś będzie za trudne napisz do mnie, postaram się jak najszybciej Ci odpowiedzieć:

Basy akordeonu są wyjątkowe, o czym dowiesz podczas całego kursu. Pomimo tego, że guzików basowych, szczególnie w dużych akordeonach wydaje bardzo dużo, tak naprawdę są mega proste. Trzeba tylko poznać pewne schematy i umieć je wykorzystać, co się stanie po ukończeniu tego kursu.
Przyjemnego basowania!

Basy część I – omówienie rzędów pionowych i ukośnych

Basy część II – Początek (środek) gam – tonacja C. Omówienie szczegółowe rzędów ukośnych

Basy część III – basy jako orkiestra

Basy część IV – tercja mała, tercja wielka

Basy- część V – akordy półzmniejszone

Akordy półzmniejszone, bardzo ciekawie brzmią. Czasem akordem półzmnieszonym rozpoczyna się utwór, czasem również i kończy. Można go też spotkać w środku utworu.
Przykładem niech będzie akord fis-moll 7 -5, to nic innego jak am6/FIS. – czyli jakby a-moll z sekstą w basie.
Dwa różne zapisy, ale brzmienie identyczne.

Jak z nich korzystać, gdy natrafisz na pierwszy zapis (ten trudny)?

Jeżeli natrafisz na akord molowy, z dopiskiem: 7-5 to pryma tego akordu będzie 6-ką (sekstą) innego. Na pozór wygląda to dość trudno, ale kilka przykładów rozwiąże raz na zawsze tą zawiłość.

Przykład 1 – d-moll

sekstą, czyli tą 6-ką w d-moll jest dźwięk h, czyli jako akord półzmniejszony będzie to h-moll7-5 , a jako prostszy zapis d-moll6 /H

Przykład 2 – e-moll

sekstą, czyli tą 6-ką w e-moll jest dźwięk cis, czyli jako akord półzmniejszony będzie to cis-moll7-5 , a jako prostszy zapis e-moll6 /CIS

Czasem możesz spotkać na drodze akordów po prostu am6 bez tej kreski która określa bas i wtedy już sam musisz wiedzieć, że możesz w basie w podstawie zagrać dźwięk FIS. Oczywiście, nie zawsze musisz basować tą 6-tkę, robi to też prawa ręką, jeżeli grasz akordami, lub są inne osoby w zespole. Jeżeli natrafisz na am6/FIS , to autor jakby wymusza ten pochód basu. Może go też zapisać jako właśnie fis-moll 7 -5 wtedy już wiesz, żeby zagrać w podstawie basu dźwięk FIS, ale i też wiesz, że reszta akordu to moll i w tym przypadku, reszta akordu a-moll.

Obejrzyj film:

Skomentuj lekcje

Leave a Comment